Minipajer med västerbotten och löjrom

Minipajer med västerbotten och löjrom

Det här är riktigt fina och galet goda minipajer med smak av västerbottensost. Allt man behöver är en rulle smördeg, grädde, ägg, västerbottensost, salt och peppar för att göra dessa ljuvliga munsbitar. Pajarna toppas med gräddfil, löjrom, finhackad gräslök och röd lök. 

Jag rekommenderar varmt denna förrätt om man vill bjuda på något som är lättlagat och fantastiskt gott till festmåltid eller lyxigare helgmiddag. Det här är min nya favorit förrätt! Jag säger bara – MUMS!!! 😍

Tid: ca 25 min (10 min förberedelsetid + ca 15 min i ugnen)

Portioner: ca 8 st

Ingredienser:

  • 1 rulle smördeg (finns i kyl- eller frysdisken),
  • 1 dl grädde
  • 3-4 dl riven västerbottensost
  • 2 ägg
  • salt och peppar (kan även ha lite cayennepeppar om så önskas)

Serveras med:

  • 125 g löjrom
  • gräddfil eller creme fraiche
  • rödlök
  • gräslök

Gör så här:

  1. Rulla ut smördegen och skär ut fyrkanter. Tryck försiktigt ner smördegsbitarna i formarna. Använd aluminiumformar eller en muffinsplåt.
  2. Vispa 1 ägg och pensla smördegen.
  3. Vispa det andra ägget tillsammans med grädden. Vispa blandningen en liten stund, behöver inte bli trögflytande. Riv osten och blanda ner i grädden. Salta och peppra.
  4. Fördela blandningen i smördegsformarna. Grädda i 225 grader i 10-15 minuter. Håll koll så de inte bränns.
  5. Toppa pajerna precis innan servering med gräddfil, löjrom, finhackad gräslök och rödlök.

Minipajer med västerbotten och löjrom

Originalreceptet kommer i från http://mittkok.expressen.se/

6 tankar om “Minipajer med västerbotten och löjrom

  1. Hej! Går det att göra de dagen innan och äta de kalla eller värma dem dagen efter ? Ska fira midsommar i husvagn och hade varit smidigt allt som går att förbereda .

    Gilla

    • Hej Therese! Minipajerna går utmärkt att laga dagen före. Så har jag gjort tidigare – nästan bättre då smakerna får gotta till sig. Skulle rekommendera att värma upp lite lätt, men de går att äta kalla också. Bara en smaksak vad man föredrar. Ha en härlig midsommar och hoppas pajarna smakar! 😃

      Gilla

    • Vad kul att höra! 😊 Plastfolie funkar nog fint. Jag la dem i matlådor, vilket funkade väldigt bra.
      Hoppas pajerna smakar och ha en Glad midsommar! 🍃🌼🍃

      Gilla

Lämna en kommentar